MMC via Internet

Handleiding

 

 

 

U wilt werken met het programma MMC via internet?

Centrales die wensen te werken met dit programma ontvangen van Taxistop:

 

Via deze link komt  men rechtstreeks in de toepassing.

 

 

Algemene richtlijnen

 

 

Inlogscherm

Op het inlogscherm tik men de login ID en het paswoord in.

Vervolgens komt men terecht op het Hoofdmenu.

 

 

Basisgegevens

 

LET OP! Deze gegevens dient u eerst in te vullen zodat bij  Taxistop de nodige stappen kunnen ondernomen worden om verder te werken.

 

3. Beheer Centrale-gegevens

Invullen van de naam:

Hieronder kan u de gangbare tarieven inbrengen van de centrale. Deze worden als volgt ingegeven: (de bedragen zijn als voorbeeld)

Hier kan je een voorkeur voor de nummering selecteren die zal gebruikt worden voor de leden en de chauffeurs

Keuze van nummering is belangrijk (want definitief) en kan niet meer gewijzigd worden éénmaal er leden / chauffeurs zijn ingebracht

  wordt hier automatisch ingevuld. De startwaarde van het eesrvolgende nummer kan altijd door de administrator gewijzigd worden

Bij automatische nummering kan gekozen worden tussen

§          Ofwel “doorlopende nummering” = een nummer kan over meerdere jaren slechts éénmaal gebruikt worden

§          Ofwel “nummering per jaar” = eenzelfde nummer kan over meerdere jaren door verschillende personen gebruikt worden

Gebruik nummering per jaar alleen als daar een grondige reden voor is!  Vaak kan eenzeelfde effect bekomen worden door voor doorlopende nummering te kiezen en een (jaarlijks) wijzigend prefix in te vullen

 

  (doorlopend) of per jaar (wisselend)

  veld “Ingave straat ID” de juiste straatnaam

Indien de chauffeurs en/of vrijwilligers van deze ook in andere centrales meewerken, kan dit hier vermeld worden

 

 

 

 

1. Beheer leden

Hier gaat het over de mensen die gebruik maken van de Minder Mobiele Centrale (et de leden van dit programma).

 

Een nieuw lid inschrijven/inbrengen:

 

à Je komt nu automatisch op het “zoekscherm” terecht

 

Volg onderstaande procedure voor het inbrengen van de gegevens van het lid:

 

à Men ontvangt nu de boodschap “Gelukt” Rij is ingevoegd

 

Nu krijgt het lid een nummer volgens eerder gekozen systeem van nummering.

 

Verdere bijzonderheden

Om persoonlijke bijzonderheden van een lid aan te vullen, dient men de fiche nog eens op te zoeken.

Vervolgens kan men:

 

 

 

 

 

 

Opzoeken van een lid:

Op het beginscherm kan men op ieder veld een zoekcriterium invullen:

 

2. Beheer chauffeurs

Een nieuwe chauffeur inschrijven/inbrengen:

 

 

à Je komt nu automatisch op het “zoekscherm” terecht

 

 

à Men ontvangt nu de boodschap “Gelukt” Rij is ingevoegd

Verdere bijzonderheden

Om persoonlijke bijzonderheden van een chauffeur aan te vullen, dient men de fiche nog eens op te zoeken.

Vervolgens kan men:

 

 

 

4. Definities Aard van ritten

 

Hier ziet men de standaard mogelijkheden voor de aard van een rit: bezoek, dagcentrum, dokter,..

Deze gegevens worden beheerd door Taxistop.

 

5. Definities Bijzonderheden

 

 

Hier ziet men de standaard mogelijkheden voor de bijzonderheden van leden: bejaard, gehandicapt, enz.

Deze gegevens worden beheerd door Taxistop.

 

6. Hernieuwingen/Jaarwisseling

 

 

Hier kan men bij de jaarwisseling het administratief jaar aanpassen en indien nodig een nieuwe nummering starten.

 

Het (voorbije) jaar mag pas afgesloten worden in januari, bij voorkeur zo vroeg mogelijk

Leden kunnen een nieuwe nummering krijgen indien je de nummering onder "Centrale" overeenkomstig aanpast (prefix, eerstvolgdende nummer).

Je hoeft hiervoor dus nog geen afsluiting te doen.

Bestaande chauffeurs worden automatisch overgezet naar het nieuwe jaar (indien nummering uniek per jaar)

Leden worden heringeschreven na aanvraag (zie detailscherm lid)

 

Bij elke gebruiker verschijnt op het detailscherm een link "Herinschrijven". Door hierop te klikken wordt een pop-up venster geopend. 

Daar moet je dan de lid-datum en betalingsdatum aanpassen + bijwerken klikken. 

De gegevens van de gebruiker worden dan gecopieerd naar het volgende jaar.  Je hoeft dus niet alles opnieuw in te brengen.

Gelieve evenwel het nieuw toegewezen nummer zonodig te corrigeren.

 

 

Handelingen

1. Ingave ritten

Bij het ingeven van een nieuwe rit, komt men terecht op een zoekscherm voor leden.

 

Volg onderstaande procedure:

Er start een zoekfunctie op:

o        kan op 3 wijzen:

§         op nummer

of via  “zoek lid”

§         op naam

§         deel van een naam + %-teken erna typen

 

Na het kiezen van het lid:

-          komt men op een scherm waar automatisch de ophaalgegevens staan ingevuld

-          deze gegevens kunnen gewijzigd worden

-          de datum staat standaard ingesteld op vandaag + 2 dagen

-          de datum kan niet naar het verleden gewijzigd worden

-          formaten voor het invullen van de uren zijn met een punt “ . “ of met een dubbel punt ” : “

-          de afkortingen “h” en “u” worden niet verwerkt

-          aard van de rit (boodschappen, bezoek,..) moet worden ingevuld om later overzichten te kunnen maken

-          aantal plaatsen moet ook worden ingevuld (leden nemen vaak begeleiders mee)

-          bij opmerkingen kan men zaken noteren zoals ‘meegaan tot de eerste verdieping, mee winkelen,...’

 

De gegevens voor de terugrit worden standaard voorgesteld in de omgekeerde richting, ook deze kunnen gewijzigd worden. Enkel het uur van terugkeer moet nog worden ingevuld.

 

 

à Men ontvangt nu de boodschap “Gelukt” Rij is ingevoegd

 

Na het invoegen van een rit kan een chauffeur worden toegewezen:

-          Ofwel kiest men iemand uit het lijstje dat naast het veld ‘chauffeur’ wordt voorgesteld

-          ofwel kan men naar het zoekscherm (vergrootglas) gaan waar men meer gegevens over de chauffeurs kan vinden (voorkeur lid, beschikbaarheid, laatst gereden eerst, volgens afstand).

 

Wie bij Beheer Centrale gegevens gekozen heeft voor ‘visualisatie wijken’ kan hier een geografisch overzicht vragen waar men de locatie ziet van het lid en de dichtstbij wonende chauffeurs. Na een klik op bijwerken is de chauffeur toegewezen aan de rit.

 

Op dit scherm is het mogelijk de rit te kopiëren, bijvoorbeeld wanneer iemand wekelijks op dezelfde dag naar dezelfde plaats moet gebracht worden. Indien men deze functie kiest, zijn al een aantal gegevens op voorhand ingevuld. De mogelijkheid bestaat ook om de chauffeur mee te kopiëren wanneer men al zeker is dat steeds dezelfde chauffeur die gekopieerde ritten zal uitvoeren.

Hier kan men de rit ook toewijzen aan een groep, dit is het geval wanneer meerdere leden met één chauffeur kunnen meerijden naar dezelfde bestemming.

Indien er al een groep bestaat, kan men bij “groep” een groep selecteren.

Indien er nog geen groep bestaat kan er één aangemaakt worden via de knop met het lijstje.

Daar kan men in het kader ‘creëer een nieuwe groep met volgende gegevens’ een chauffeur uitkiezen. Vervolgens klikt men de ritten aan die bij deze groep horen en kiest men ‘opnemen in groep’.

 

à Men ontvangt nu de boodschap “Gelukt” Rij is ingevoegd, en de groep is ingevuld (dag en uur).

 

Om leden terug uit een groep te verwijderen, kiest men ‘verwijderen uit groep’.

 

2. Wijzigen ritten

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 2 “Wijzigen Ritten”

 

-          Er start een zoekfunctie om het lid te zoeken en vervolgens kan de rit geselecteerd worden

 

 

Let op: wanneer een chauffeur gewijzigd wordt in de heenrit, gebeurt dit automatisch ook in de terugrit, dus hier moet indien nodig nog gewijzigd worden.

 

Bij opvragen/wijzigen/annuleren van ritten wordt default enkel de nog uit te voeren ritten getoond; voor ritten uit het verleden moet dus specifiek een datum-van en tot ingegeven worden op het zoekscherm

3. Annuleren ritten

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 3 “Annuleren van Ritten”

 

-          Er start een zoekfunctie om het lid te zoeken en vervolgens kan de rit geselecteerd worden.

 

 

 

 

Let op: wanneer een heenrit geannuleerd wordt, zal automatisch de terugrit ook geannuleerd worden, omgekeerd is dit niet het geval.

 

4. Toe te wijzen ritten

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 4 “Nog toe te wijzen Ritten”

 

Men kan voor een bepaald lid opzoeken of er nog ritten zijn waar een chauffeur moet aan toegewezen worden.

 

-          Er start een zoekfunctie om het lid te zoeken en vervolgens kan de rit geselecteerd worden.

 

Volg de procedure voor het toewijzen van een chauffeur (zie hierboven).

 

5. Rittenoverzicht

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 5 “Rittenoverzicht”

 

Er start een zoekfunctie op waar men kan zoeken op lid, chauffeur, datum, etc.

Als er maar 1 rit is, wordt de volledige rit getoond, als er meerdere zijn ziet men een overzicht.

 

6. Groeperen van ritten

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 6 “Groeperen van Ritten”

 

Er start een zoekscherm waar men een chauffeur kan selecteren. Daar kan men zien of een chauffeur al dan niet een gegroepeerde rit heeft.

 

7. Ingave kilometers

Volg onderstaande procedure:

Selecteer via de startpagina bij “Handelingen” – nr 7 “Ingave Kilometers”

 

Wanneer een kilometerboekje wordt ingediend, kan men per rit het aantal gereden kilometer ingeven.

Op dit zoekscherm kan men een chauffeur kiezen en eventueel ook het boeknummer.

 

Er start een zoekfunctie op:

-          naam van de chauffeur

-          boek nummer (eerste 3 cijfers van het nummer vooraan op het boekje)

 

Hier vult men in:

-                                  Boeknr: eerste drie cijfers van het boekje

-                                  Volgnr: volgende drie cijfers, deze zijn per blaadje oplopend

-                                  Aantal km dat voor de betreffende rit gereden werd

 

In het laatste veld kan per lijn voor “bijwerken” of  “niet bijwerken” worden gekozen.

 

Per ingevuld scherm moet onderaan wel nog op “bijwerken” worden geklikt. Hier kan men ook via ‘tellen’ het totaal opvragen.

 

8. Routeplanner

 

Ter info voor de chauffeurs is  dit een link naar de site:

-          www.map24.com

-          of Dolmen

 

Hier kan je een route of chauffeur opzoeken.

Hier kan ook bekeken worden waar iemand precies woont.

 

Administratie

1. Persoonlijke gegevens en instellingen

Hier worden de persoonlijke gegevens bijgehouden zoals:

-          naam

-          voornaam

-          paswoord

-          login ID

-          e-mail adres

 

Ook de voorkeuren mbt. tekstgrootte en de keuze voor invoer ritten via naam of via nummer.

 

2. Beheer (eind)gebruiker(s)

Hier gaat het over de leden van het programma.

 

 

Hier ziet men een overzicht van wie allemaal toegang heeft tot de administratie zoals de velden:

-          login ID

-          e-mail adres

-          of deze persoon een reminder moet krijgen

-          of de gebruiker een reminder moet krijgen over openstaande ritten

-          of men toegang krijgt tot invoer van ritten in het verleden (enkel indien toegestaan door de Super User)

 
Reminder openstaande ritten

De reminder over openstaande ritten wordt gestuurd tot de datum van de aangevraagde rit voorbij is. Aan het einde van het jaar zal die nogmaals gestuurd worden om eraan te herinneren dat die rit eventueel nog moet geannuleerd worden.

 

Invoer ritten in het verleden

In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om aan ritten in het verleden aanpassingen te doen. Hiervoor dient men tijdelijk toestemming te krijgen van de Super User.

 

 

Super user

Dit zijn Ginette Ongenaet en Luk Roose, de beheerders bij Taxistop, die altijd aan de administratie van alle centrales kunnen.

 

Administrator

Dit is de plaatselijke hoofdverantwoordelijke en heeft toegang tot alle toepassingen van deze centrale.

 

Grote gebruiker

Dit is een eventuele andere gebruiker van het programma die toegang heeft tot het beheer van de chauffeurs en leden.

 

Kleine gebruiker

Deze heeft enkel toegang tot de rubrieken handelingen en lijsten.